Browserul dumneavoastra nu suporta javascript
ascunde     alege un alt fundal
text mai mic text mai mare
Romana    English

Arhiva

ASOCIAȚIA TELEFONUL COPILULUI ȘI INSTITUȚIA AVOCATUL POPORULUILANSEAZĂ ASTĂZI ACORDUL DE PARTENERIAT PENTRU RESPECTAREA DREPTURILOR COPILULUI îN ROMÂNIA

31.01.2013

Cazurile de încălcare a drepturilor copilului și gravitatea situațiilor cu care ne confruntăm cresc de la an la an. Numai în primele trei săptămâni ale acestui an șapte copii și-au pierdut viața, în propriile case, din cauza unor incendii izbucnite în lipsa părinților. Acestea sunt doar cazuri extreme, însă zeci de copii sunt abuzați sau neglijați în fiecare zi, în familie, în instituții de învățământ, în instituții rezidențiale. Pentru intervenție, dar și prevenirea unor astfel de cazuri, Asociația Telefonul Copilului și Instituția Avocatul Poporului au decis să încheie un Acord de Parteneriat.

Acordul de Parteneriat semnat astăzi vizează colaborarea dintre cele două părți în vederea respectării drepturilor copiilor, precum și a informării și consilierii copiilor și părinților cu privire la acestea.

“Instituția Avocatul Poporului acordă o importanță deosebită respectării drepturilor tuturor cetățenilor României, dar cu precădere respectării drepturilor celor mai vulnerabili dintre noi – copiii. În acest sens am apreciat inițiativa Asociației Telefonul Copilului de a ne uni eforturile într-un scop comun, acela al protecției drepturilor copilului, împotriva violenței, cruzimii, exploatării, coruperii, neglijării și a oricăror alte rele tratamente. Acordul de parteneriat semnat astăzi de Instituția Avocatul Poporului și Asociația Telefonul Copilului ne va aduce mai aproape de cazurile de încălcare a drepturilor copilului, datorită existenței liniei telefonice gratuite 116 111 gestionată de organizație și astfel vom putea să luăm atitudine conform atribuțiilor Instituției”, a declarat Domnul Ionel Oprea, Secretar de Stat, Adjunct al Avocatului Poporului pentru domeniul - drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap

"Facem astăzi un nou pas înainte pentru cei în slujba cărora ne aflăm de mai bine de 11 ani – copiii. Avem încrederea lor și acest lucru este reconfirmat zi de zi de dramele pe care copiii aleg să ni le împărtășească la celălalt capăt al firului 116 111. Abuzurile asupra copilului, însă, nu pot fi oprite decât printr-un efort cumulat și susținut din partea tuturor actorilor implicați, de la familii la instituțiile statului. Iar acordul de parteneriat semnat astăzi între Asociația Telefonul Copilului și Instituția Avocatul Poporului aduce o nouă perspectivă asupra intervenției pentru cazurile în care drepturile copilului sunt încălcate în România. ", a declarat Cătălina Florea, director executiv Asociația Telefonul Copilului

Conform protocolului semnat astăzi, cu acordul beneficiarilor Asociației Telefonul Copilului, organizația va semnala Instituției Avocatul Poporului cazurile grave de abuz sesizate de aceștia prin intermediul numărului 116 111, cazuri care nu își găsesc rezolvarea la nivelul instituțiilor abilitate la nivel local, pentru a putea permite demararea de urgență a anchetei și pentru a asigura protecția și siguranța copiilor. Instituția Avocatul Poporului va oferi Asociației Telefonul Copilului coordonatele Birourilor Teritoriale ale Instituției, precum și persoane de contact la nivelul acestora în vederea unei colaborări eficiente. De asemenea, Instituția Avocatul Poporului va oferi Asociației Telefonul Copilului informații cu privire la soluționarea situațiilor semnalate în atenția Instituției.

Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociației Telefonul Copilului, prima lună a acestui an  arată cifre îngrijorătoare: 6.822 de apeluri înregistrate, respectiv 377 de cazuri care au necesitat intervenția instituțiilor abilitate.

Ȋn ceea ce privește datele comparative 2011 – 2012, dacă la finalul anului 2011 vorbeam despre un număr de 17.925 de copii care au beneficiat de serviciile Asociației Telefonul Copilului, la finalul anului 2012, baza de date a organizației a confirmat un număr de 40.853 de copii către care activitățile noastre s-au îndreptat fie prin intermediul 116 111, fie prin intermediul întâlnirilor directe cu copiii în cadrul proiectelor implementate, așadar o creștere de 127,91% față de anul 2011.
Cazurile înregistrate și anul trecut la Telefonul Copilului 116 111 au fost tot mai tulburătoare, iar consultanții noștri s-au aflat la celălalt capăt al firului 7 zile din 7, în intervalul orar 08.00 – 00.00.

Ȋn anul 2012, cazurile de abuz asupra copilului și violența în familie sesizate la 116 111 au înregistrat un procentaj de 47,09%. Față de anul 2011, cazurile de abuz sexual asupra copilului și de trafic de minori au înregistrat o creștere de 13,04%, respectiv 156 astfel de cazuri. Consilierea psihologică a înregistrat un procentaj de 19,10% cel mai adesea în situații în care copiii se simțeau singuri, triști, neințeleși, neglijați, discriminați, respinși și în legătură cu probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale. Solicitările de consiliere psihologică în ceea ce privește starea accentuată de depresie a copiilor ai căror părinți sunt plecați în străinătate, au înregistrat însă o creștere de 24,17%, iar în unele cazuri s-a impus fie instituționalizarea copiilor, fie plasamentul în familia extinsă; aceste din urmă soluții au fost identificate cu precădere în situațiile extreme în care copiii au dezvoltat comportamente deviante, care au condus la tentative de suicid și automutilare.

Mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce privește cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural, în procentaj de 47,99%, urmat de cel urban, în procent de 41,86%, iar pentru un procentaj de 10,15% a fost solicitată confidențialitatea. Ȋn ceea ce privește repartizarea pe județe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din județele Buzău, Constanța, Ilfov, Iași, Teleorman, Bacău, Giurgiu, Dolj iar cele mai puține au fost sesizate din județele Harghita, Sălaj,  Satu Mare, Alba, Mureș, Caraș-Severin, Bistrița-Năsăud, Botoșani.
La fel de îngrijorătoare sunt și datele comparative 2008 (anul în care 116 111 a devenit funcțional și în România, înlocuind vechiul număr 0800 8 200 200, gestionat de Asociația Telefonul Copilului) – 2012. Dacă în anul 2008 Asociația Telefonul Copilului a înregistrat un număr de 9.868 apeluri, în anul 2012 baza de date a organizației arată 138.104 apeluri înregistrate. Și numărul beneficiarilor serviciilor oferite de Asociația Telefonul Copilului a înregistrat o creștere semnificativă, așadar, în anul 2012 înregistrându-se 40.853 de beneficiari, față de 3.799 în anul 2008.

Mulțumim tuturor reprezentanților mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului, totodată le mulțumim pentru asigurarea vizibilității numărului 116 111 în rândul copiilor și părinților, ceea ce a facilitat tratarea cât mai multor cazuri de încălcare a drepturilor copilului.
116 111 este linia europeană de asistență pentru copii, gestionată în România de Asociația Telefonul Copilului. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom și Cosmote.

Asociația Telefonul Copilului
Cu o experiență de 11 ani în domeniul protecției drepturilor copilului și ale familiei, Asociația Telefonul Copilului este singura organizație neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziția copiilor și părinților o linie telefonică de asistență la nivel național. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociația Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor și părinților la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2012, un număr total de 1.843.961 de apeluri a fost înregistrat de Asociația Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 40.269 cazuri care au necesitat intervenția instituțiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom și Cosmote. Pentru informații detaliate legate de Asociația Telefonul Copilului și activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactați la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesați website-ul organizației noastre www.telefonulcopilului.ro.